Thursday 7 February 2013

Muka berminyak

Assalamualaikum, Berminyaknye muka qish nie, macam mana nak hilangkan, huqmm.. kulit berminyak nie sebab warna kulit mudah berubah gelap apabila terkena sinaran matahai yang terik. Warna kulit lazimnya sawo matang ke rona gelap. Kulit berminyak selalu mengalami masalah seperti blackheads, whiteheads dan jerawat. kulit juga mudah nampak berkilat, sejam selepas mencuci muka. Bahagian dahi dan hidung, iaitu zon T sering berkilat2 akibat minyak yang timbul. apabila wajah disentuh dengan jari mesti berasa melekit.. bila qish bersolek ia tidak kekal lama serta wajah nampak bertompok-tompok. itu memang betoii.. ishh..xsuka kan bila muka berminyak nie.. qish cuba cari dalam mister google, ada terjumpa penjagaan untuk muka berminyak

Penjagaan:-
Elakkan daripada mengambil makanan berminyak, berempah,pedas, kafein atau hidangan laut secara berlebihan. Pemakanan begini hanya meningkatkan penghasilan minyak berlebihan pada kulit wajah..itu memang betoii.. makan sayur pun oke kan..hihi jadi vegeterian..

Bila nak cuci muka
gunakan pencuci muka yang bebas minyak dua kali seminggu. Jangan sental kulit wajah terlalu kasar kerana akan menghilangkan lembapan semula jadi kulit. gunakan penyegar yang sesuai. pilih pelembab yang berumusan noncomedogenic untuk mengelakkan pori wajah daripada tersumbat. selain itu anda boleh guna pelembab yang tertera nonacnegenic kerana ia tidak menimbulkan masalah jerawat.

pencuci scru
scrub juga adalah satu amalan yang membantu mnecegah jerawat daripada timbul. gunakan scrub yang berasaskan pati tumbuh-tumbuhan atau sumber alam yang mengurangkan risiko masalah kulit/ alat solek yang berasaskan krim atau gel harus dielakkan agar tidak menambah masalah kulit wajah.

qish guna pencuci scrub St Ives nie, yang brithening.. keluarga qish pkai jenama nie lama dah, pastu bhenti, sebelum tu qish pakai jenama OLAY. qish tukar ke jenama nie pulak. jenama nie lama dah masa qish sekolah menengah lagi.. hihi
qish pakai yang bawah nie

 
 bila sapu jew kat muka, rasa licin jew kat muka. scrub nie mcm2 ada 

-Blemish& blackhead control apricot scrub(naturally clear)
-Invigorating apricot scrub(fresh skin)
-Apricot scrub gentle(sensitives skin)
-Apricot scrub renew & firm (timeless skin)
-whitening scrub
- brightening
-oil scrub pun da.

nak dapat product nie, watson, gurdian laa..hihi




No comments :

Post a Comment